Pust for Energi og Balanse

Kopi av Brown Minimalist Interior Style Facebook Cover-5

Visste du at måten vi puster på virker inn på vår helse? Og at når du puster inn stimuleres den delen av nervesystemet som aktiverer, setter i gang energi, årvåkenhet og alarmberedskapen? Og at når du puster ut aktiveres den delen av nervesystemet som aktiverer ro, regenerering, fordøyelse, tilstedeværelse, evnen til å føle og tilhele? 


Yepp, det er sant! Hver gang vi puster inn og ut, vil disse to delene av nervesystemet reguleres av måten vi puster på. Det er derfor man i yoga ofte bruker pusteøvelser (pranayama) til å finne ro og tilheling. Ulike pusteøvelser påvirker vår indre tilstand på ulike måter. Og denne pusteøvelser (coherent breathing) er en pusteøvelse der man puster like mange sekunder på innpust som på utpust, og derav søker å balansere nervesystemet, der man føles seg både balansert og tilstede.


I tillegg har det vist seg at denne måten å puste på også øker det som kalles Hjerte Rate Variabilitet (HRV). HRV er forholdet mellom innpust og utpust. Faktisk viser det seg at når man puster inn går hjerteraten litt opp (pga aktivering i nervesystemet) og når man puster ut går hjerteraten litt ned (pga aktivering av vagusnerven som roer ned). Det betyr at HRV er relasjonen mellom hvor mye hjerteraten går opp og ned, og høy HRV er assosiert med god helse. Lav HRV assosieres med lav reguleringsevne som betyr at man har lett for å blir stresset og at det vanskelig å roe seg igjen. Dette ser man ofte ved muskel og skjelettplager som har vart lenge, kronisk smerte og andre fysiske og psykiske plager.


Coherent Breathing (den pusteteknikken som du skal få bli guidet gjennom i denne videoen) øker HRV.

Den kan fint gjøres 2 ganger om dagen 15-20 minutter pr gang. Men dersom du kjenner at det er for mye, lytt til din egen pust og prøv å finne en pusterytme og og lengde som kjennes komfortabel ut for deg. (Din indre stemme trumfer all instruksjon fra meg).

Husk AHIMSA (å gjøre godt mot deg selv) og SATYA (å være ærlig med deg selv om hva du trenger) når du gjør pusteøvelsen.


Her er en invitasjon til å gjøre denne pusteøvelsen (coherent breathing) som regulerer nervesystemet og øker HRV (Hjerte Rate Variabilitet):

God fornøyelse :) 



Hvis du er nysgjerrig på å lære mer, går vi i dybden på pusteøvelser, vitenskapen bak og dens effekter i Deva Yoga utdannelsen. Du kan lese mer om den her. 



XO

Katrine Berge :)

(Grunnlegger av Deva Yoga og Deva Yoga Institute)


1 kommentar

Eva Sundene

  • Kjære Katrine. Jeg må bare takke deg så mye for det flotte Psoas gratiskurset som jeg er utrolig imponert over. Det var noe av det mest konstruktive og beste jeg har sett i forbindelse med pusteproblemer og uforklarlige smerter i brystkasse, rygg og mellomgulv. Som journalist, forfatter og tidligere redaktør av Shape-Up magasinet er jeg imponert. Nå skal jeg følge med bloggen din, Facebook gruppen og krysser fingrene for at treningen hjelper meg. Vennlig hilsen Eva Sundene
Les mer...
Les mindre